می‌توان گفت خرید دودگیر خودرو بین خرید لوازم یدکی از همه گیج‌کننده‌تر است. حتی مکانیک هم اگر دقت کافی به خرج ندهد ممکن است اشتباه کند و دودگیری برای‌ خودروی‌تان نصب کند که مناسب آن نباشد. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به دودگیر پرداخته‌ایم و نکاتی را درباره‌ی آن آورده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک دودگیر مناسب برای خودروتان انتخاب کنید. 


دودگیر چیست

دودگیر بخشی از سیستم اگزوز است که گازهای سمی که از موتور خارج می‌شود را تصفیه می‌کند و میزان آلودگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. داخل دودگیر یک کالیزور وجود دارد که با استفاده از یک واکنش شیمیایی، گازهای خروجی از محفظه‌ی احتراق موتور را تصفیه می‌کند. نوع واکنش شیمیایی به نوع کالیزور دودگیر بستگی دارد. 


انواع دودگیر

  • دودگیر خودروهای دیزلی: این نوع دودگیر میزان هیدروکربن و کربن مونو اکسید خروجی موتور را کاهش می‌دهد. وظیفه‌ی اصلی دودگیر خودروهای دیزلی تبدیل کردن مونواکسید به کربن دی اکسید و هیدروکربن به کربن دی اکسید و آب است. 
  • دودگیر خودروهای سواری: تفاوت اصلی دودگیر خودروهای سواری با خودروهای دیزلی این است که مورد اول، میزان خروجی اکسید نیتروس، یکی از خطرناک‌ترین گازهای گلخانه‌ای را نیز کنترل می‌کند. این نوع دودگیر سه وظیفه‌ی اصلی دارد، تبدیل نیتروژن اکسید به نیتروژن و اکسیژن، اکسیده کردن کربن مونو اکسید و تبدیل آن به کربن دی اکسید و اکسیده کردن هیدروکربن‌های نسوخته و تبدیل آن‌ها به کربن دی اکسید و آب. 

از آن‌جایی کار دودگیر کاهش میزان گازهای سمی تولیدی خودرو است، استاندارد بودن آن اهمیت زیادی دارد. امروزه خودروهایی با استاندارد آلودگی یورو 5  در ایران در دست تولید هستند. 

قطعاتی که شاید لازم باشد همراه دودگیر بخرید

  • حسگرهای اکسیژن: یکی از قطعات اصلی سیستم اگزوز حسگرهای اکسیژن هستند که در خیلی از مواقع، دلیل اصلی میزان بالای تولید آلودگی خودرو محسوب می‌شوند. با تعویض کردن این حسگرها می‌توانید مطئمن باشید که سیستم اگزوز خودرو درست کار می‌کند. 
  • اگزوز: اگر اگزوزتان مشکل داشته باشد، شاید مجبور شوید قطعات مختلف آن مثل منیفولد اگزوز، سر اگزوز و لوله اگزوز را تعویض کنید. 


منبع : Buyautoparts